mandag 3. januar 2011

Oppstart på ny Blogg

Ja, da skal bloggen med riktig adresse være aktivert. Oppdaget i dag at den adressen jeg først fikk lagt inn ikke lot seg åpne, så nå er forhåpentligvis alt i orden. Beklager hvis dette har skapt problemer for den som skulle lagt inn kommentarer på min blogg.

Det er min første blogg og det er spennende. Blir litt som en offentlig dagbok selv om formatet er annerledes som Arne-Olav Nygård sa i videoen sin. Har flere ganger forsøkt det konseptet og skrevet i noen dager,så blir det av og til for så å stoppe helt opp før første måneden er over. Må nok få inn litt gode arbeidsvaner også for å kunne skrive javnlig i bloggen. Kanskje forsøke etter hver arbeidsøkt.

Ellers gleder jeg meg litt til å prøve ut blogg som verktøy på elevene. Det har vært litt tankearbeid rundt hvordan dette skal foregå, og i hvilke klasser. Et av spørsmålene er hvor seriøst elevene vil ta dette, men jeg regner med at det er en læringsjobb også for de på lik linje med det det blir for meg. Tror ikke noen av de har hatt fagblogg før. Ingunn Kjøl Wiig nevner at det kan brukes som et kommunikasjonsverktøy for elever i Helse- og sosial når de er utplassert. Dette stiller etter min mening store krav til opplæring og utøvelse av taushetsplikten. Sensitive opplysninger som fort kan komme i en slik situasjon må ikke publiseres i en blogg.

På den annen side er det nok mange områder man kan bruke en blogg på som kan være til nytte i undervisningen, og dette tror jeg at jeg og elevene kan finne ut av sammen.

1 kommentar:

  1. hei Anne Lise ...kloke tanker rundt blogger og de mulighetene og utfordringer de gir oss og våre elever...nå er det ingen vei tilbake...dette skal bli bra ..ikke sant?!

    SvarSlett