mandag 17. januar 2011

Elevers bruk av Blogg

Ja, så er jeg tilbake på bloggen. En av mine elever er valgt ut som en av seks fra Helsedirektoratet til å blogge om det å gå på Helse- og sosialfag. Målet er å rekruttere flere til helsefagarbeider utdanningen. Tina Aase er en meget engasjert og dyktig elev som brenner for det hun driver med og det kommer tydelig frem i loggen.
Dette er et tydelig eksempel på at også myndighetene regeistrere hva ungdommene er opptatt av og at de stadig mer oppholder seg på sosiale nettsteder. Ved å bruke blogg som et redskap for å nå grupper som ikke leser aviser eller ser på TV, kan man nå ut til ungdommer man kanskje ikke vil fått kontakt med ellers.
Det geniale her er jo at man velger å bruke ungdommer som selv hører med til denne aldersgruppen slik at språk og utforming treffer ungdommene hjemme. Hadde en av de ansatte i direktoratet hatt denne jobben ville nok ikke bloggen slått like godt ann.
Jeg legger ved en link til Tinas Blogg slik at de som evt. leser dette kan gå inn å sjekke ut bloggen.
http://tinass.blogg.no/

1 kommentar:

  1. Det er bra at du gjør som du føler deg, og kaster deg over bloggen. Det er viktig for oss som lærere å være på en del av de arenaene elevene bruker. Jeg så på Tina sin blogg, og den gir et tydelig inntrykk av det noen ungdommer er opptatt av. Kan vi påvirke på denne arenaen? Nettvett? Bare ved å være aktive pådrivere og brukere sjøl kan vi få elevene generelt til å bruke blogg til å tenke høyt. Se f.eks. lenke på bloggen min til "klabb og babb".

    SvarSlett