mandag 2. mai 2011

Eksamen

Nå er påsken og to eksamener heldigvis overstått. Det er rart at man henger sammen med et slikt opplegg sammen med full stilling. Nå står hjemmeeksamen for døren og det blir spennende å se hva den vil inneholde. 
Når man står midt oppe i det selv, gjør man seg noen tanker rundt eksamen og eksamensopplegg. Dette har for så vidt vært et tema som har opptatt meg i mange år. Min største skrekk var dagseksamener hvor dagsformen var avgjørende for hvordan utfallet ble. Husker spesielt en muntlig eksamen hvor jeg var svært forkjølet med feber og hvor jeg nesten ikke hadde husket mitt eget navn hvis noen hadde spurt. http://youtu.be/vXPpzutHMzA   Det var ikke så ille som hos denne fyren her, men allikevel.
Da er oppgaver som går over litt lenger tid, den formen jeg foretrekker. I et slikt opplegg kan man få underveisvurdering, og en læring av det man jobber med, samtidig som man får vist kunnskapene sine. Kan man ha slike oppgaver spredd gjennom hele året tror jeg også motivasjonen vil holde seg oppe hos elevene. Når man vet at det man presterer på disse oppgavene har en direkte effekt på eksamenskarakteren, blir innsatsen og motivasjonen etter min mening større og mer seriøs. Dette gjelder nok først og fremst de elevene som har klare mål og som ønsker seg en god eksamenskarakter for å komme videre, men jeg tror også at en slik løsning vil påvirke de andre elevene. Gjennom underveisvurdering og oppfølging fra lærer blir oppmerksomheten rettet mer mot hver enkelt elev og deres forutsetninger. For enkelte elever er bare det å bli sett en motivasjonsfaktor for læring. Dette er jo målet i enhver undervisning, men jeg synes det er lettere å gi en til en oppfølging når man jobber med konkrete oppgaver. Her er det viktig med vurdering for læring. Siden jeg jobber med et praktisk fag er veiledning i praksis en av mine oppgaver. Her går mye av kontakten med til å få elevene til å reflektere over situasjoner, og få de til å ta egne valg og standpunkter basert på faglig grunnlag. Ofte synes de jeg maser mye med begrunnelser for hvorfor de mener og gjør ting, men etter hvert ser vi resultater. Disse kommer som et resultat av større faglig tyngde gjennom det de lærer på skolen og i praksis, men også gjennom modning. Kan elevene ha sin egen eksamensmappe vil de aller fleste selv kunne se sin faglige utvikling og evt. vurdere denne.
I mitt fag som er helsefagarbeider har vi ikke endagseksamen i programfagene, men en tverrfaglig praktisk/ teoretisk eksamen. Dette innebærer at elevene får utdelt tema med fastsatte mål en dag før de skal opp til praktisk gjennomføring og muntlig høring. For de som virkelig ønsker et godt resultat bruker de forberedelsesdagen for det den er verd, og kommer vel forberedt til eksamensdagen. Dette gir som regel god uttelling på karakteren.  I tillegg til denne eksamenen kunne man jo også tenke seg at det i gjennom året var en to, tre oppgaver som var en del av eksamen og ikke bare inngikk i standpunktkarakteren. Jeg tror som sagt at motivasjon ville være litt større igjennom hele året på denne måten, og ikke for noen elever slik det er i dag bare å satse på å gjøre en innsats til eksamen. Mye av dette avhenger selvsagt av hvilke elever man har, og på deres indre motivasjon så vel som den ytre.
Her kan dere kose dere med Karpe Diems versjon av eksamen: http://youtu.be/DIa4Hozn4-s

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar