søndag 27. mars 2011

Tidsaspektet i elevoppfølging

Ny dag, nye muligheter!
Når man sitter å skriver oppgaver er det rart hvor mange tanker som dukker opp. Nå er det tanken på oppfølging av elever over tid som falt ned. Når man blir bedre kjent med elevene i løpet av året kan man bli skremt over hvor mange som har sine problemer å stri med, enten personlig eller i familien. Når de velger å snakke om problemene sine er dette et tillitsforhold mellom lærer og elev. I hvor stor grad problemene får innvirkning på studiene varierer fra elev til elev, og fra periode til periode. For lærere er denne kunnskapen uunværlig når man skal legge opp undervisning og vurdere eleven, og evt. kunne være med å finne andre alternativer hvis eleven ikke takler skolegang akkurat nå.
Og så til hjertesukket: hvor viktig er det ikke for både lærer og elev at man følger den samme klassen over tid. Da slipper eleven å åpne seg for stadig nye lærere, og læreren å sette seg inn i nye elevers bakgrunn hvert eneste år.Dette tror jeg hadde gagnet alle parter. Så er det jo selvsagt sånn at kjemien ikke alltid stemmer, men da måtte det vært mulig å sett på individuelle løsninger så tidlig som mulig på dette problemet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar