torsdag 3. mars 2011

Så er eksamens sesongen igang for fullt

Da er vi igang med eksamen, og etter mer eller mindre tre uker i senga med influensa kommer den fort. Som jeg var redd blir det ikke så ofte jeg får skrevet noe på bloggen. det er andre ting som blir prioritert i en hektisk hverdag så det blir ca. en gang i mnd. ser jeg.
Vi har nå endelig fått bøkene på pensumlisten. Heldigvis har vi en arbeidsgiver som så behovet for at vi skulle ha hver våre bøker slik at vi kan lese når vi har anledning til det og ikke når bøkene er tilgjengelige.

Jeg synes to forholdsvis store innleveringer innenfor en mnd. er ganske heftig samtidig som man har full stilling. Det er mye å sette seg inn i, og jeg har et eller annet sted falt av når det gjaldt innlevering av blogg oppgaven. Heldigvis så jeg det nå i vinterferien slik at man kan bruke noe tid på studiene denne uken.

Når det er sagt er studiet utrolig interessant, og jeg merker at det åpner seg en helt ny verden. Jeg har brukt data både til forberedelser og også i undervisningen tidligere, samt at elevene stort sett jobber med oppgaver og innleverer på data, men jeg har vært helt blank når det gjelder å lage egne blogger og wikier som nå er tema. RSS som var tema i forrige uke var også helt ukjent, så her er det mye nytt å sette seg inn i, og det er spennende og lærerikt. Dette er kunnskap som jeg kan bruke i undervisningen fremover.

Vi har diskutert min videreutdanning og hva jeg driver med i klassene mine, og det er svært forskjellig hvilke kunnskaper elevene har om disse temaene. Facebook og spotify er de eksperter på alle som en, men når det kommer til wiki er de mer usikre. At de bruker wikipedia til fakta søk er vanlig, men at man kan lage sine egne fagsider er mer ukjent. De klassene jeg har på helse- og sosial har en stor overvekt av jenter som ikke er spesielt opptatt av data (bortsett fra til facebook) og dette er kanskje endel av forklaringen.De har også valgt en utdanningsvei som er svært praktisk anlagt og hvor data ikke er en hovedbestanddel av den daglige yrkesutøvelsen. Stort sett brukes den til dokumentasjon og kunnskapsinnhenting fra bl.a fagsider som PPS. Begge deler krever tilganger som våre elever ikke får når de er ute i praksis, men først får når de evt. får en lærlingeplass.
Jeg har opprettet en blogg i forhold til et prosjekt vi holder på med og er tenkt å brukt iforhold til dokumentasjon og progresjon. Uheldigvis har ting stoppet opp siden jeg har vært syk, men det kommer forhåpentligvis godt igang etter vinterferien. Gjennomføringen er ikke før i mai så vi har god tid. En god del av elevene kvier seg for å skrive på bloggen og har endel komplekser iforhold til at andre skal lese det de skriver, men noen få synes det er helt greit. Dette er tydeligvis et trenings spørsmål som så mye annet. De som synes det er greit har egne blogger de skriver på eller er aktive kommentatorer til andres blogger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar