mandag 21. mars 2011

Kildebruk og grunnleggende datakunnskap




Når jeg sitter med eksamensoppgaven er det mange tanker som gjør seg gjeldende rundt bruk av data i undervisningen.
Jeg har tidligere nevnt på at mange av elevene mangler grunnleggende ferdigheter i tekstbehandling. Når jeg nå sitter å jobber med kilde kritikk og referanser til kilder er det også store hull på dette området hos elevene. Jeg som lærer prøver å få inn en praksis rundt det å oppgi hvilke kilder som anvendes og  hvordan disse skal angis i teksten, men jeg må tilstå at jeg ikke er flink nok til å følge det opp. Jeg ser når jeg leser Norskboka til Leif Harboe at det er mye jeg skulle ha lært mine  elever om kildebruk og hva de må legge vekt på.
Men er dette egentlig min oppgave som lærer i helsefag, eller hvem sin oppgave r det egentlig?
Et annet spørsmål er om alle lærere har kunnskaper nok om dette selv og følger opp i undervisningen, eller er det helt vilkårlig hvem som tar opp disse temaene?
Hvilke grunnleggende kunnskaper gir det vår elever? Avhenger det av hvilke skoler de går på slik vi i praksis ser på de ulike datakunnskapene?

Det jeg egentlig vil frem til med dette er om vi kanskje nå har kommet så langt i den digitale verden hvor alle elevene snart har sin egen datamaskin, at datatekniske ferdigheter, bruk av ulike programmer, tekstbehandling og kildebruk samt kritisk bruk av informasjon fra internett  snart bør være et eget fag med egne mål i den grunnleggende utdanningen slik at elevene får en lik grunnopplæring på dette området og ikke er avhengig av lærerens interesser og bakgrunn . Det samme burde gjelde for lærere at man skulle oppdatere sine data kunnskaper jevnlig  siden utviklingen går så fort. Sant nok er jeg yrkesfaglærer, men med utviklingen av de ulike hjelpemidlene man har til rådighet i praksis er det viktig at også jeg og andre med meg kan holde oss oppdatert på disse. Nå er det jo snakk om bruk av robotteknologi i pleie- og omsorg og dette setter helt sikkert nye krav til datakunnskaper hos våre elever etter hvert.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar